• Stresul salvatorului

    Chiar şi pentru cel mai experimentat salvator, o situaţie de urgenţă poate fi stresantă. Este normal să simţiţi o anumită nervozitate atunci când trebuie să acordaţi primul ajutor şi să să vă simţiţi emoţionat atunci când aţi terminat de ajutat victima. Este foarte posibil ca respectivul incident să vă afecteze ulterior, astfel că este foarte important să vă gândiţi la ce s-a întâmplat şi ce simţiţi în legătură cu asta. În cazuri extreme, şi salvatorul poate să ajungă să sufere de sindrom post-traumatic.

    Mulţi salvatori îşi fac griji că nu vor face faţă în situaţii grave, însă, corpul nostru este înzestrat cu un mecanism natural care ne face să acţionăm rapid în situaţii de urgenţă. Astfel, disconfortul pe care îl simţiţi este modul prin care corpul ne ajută să depăşim o situaţie dificilă.

    Calmaţi-vă!

    În situaţii stresante, corpul va elibera andrenalină, noradrenalină şi cortizon, hormoni care pregătesc corpul ”să acţioneze sau să fugă”. Semnele stresului sunt ritm accelerat al bătăilor inimii, respiraţie accelerată, dilatarea pupilelor, transpiraţie excesivă, creşterea nivelului de zahăr din sânge, flux accelerat al sângelui către muşchi.

    Respiraţi încet şi profund, vă va ajuta să vă calmaţi şi să vă amintiţi mai uşor procedurile de prim ajutor pe care trebuie să le aplicaţi.


    După incident

    După ce aţi ajutat victima, în funcţie de tipul de incident şi de rezultat, aţi putea simţi:

    • satisfacţie sau plăcere – este normal să vă simţiţi bine dacă intervenţia a decurs bine,
    • confuzie sau îndoială – s-ar putea să vă îndoiţi de acţiunile pe care le-aţi întreprins şi să simţiţi că aţi fi putut face mai mult, mai ales dacă rezultatul nu este clar deocamdată,
    • furie sau tristeţe – este normal să fii trist, mai ales în situaţii critice, dar a discuta despre aceste sentimente cu alte persoane vă ajută să depăşiţi mai repede evenimentul.

    Simptome

    Stresul poate duce la o alterare a stării fizice şi psihice a unei persoane, iar unele persoane sunt mai susceptibile la stress decât altele. Este normal să simţiţi disconfort după un incident traumatic. Simptomele sunt variate, dar ar trebui să dispară în timp: tremur al mâinilor, transpiraţie excesivă, reamintirea incidentului, coşmaruri sau probleme cu somnul, plâns, iritabilitate, sentimente de izolare.


    Cum tratăm stresul

    Vorbiţi cu un prieten. Ideal ar fi să fie o persoană care a fost implicată în incident şi poate să împărtăşească ceea ce simţiţi.

    Scrieţi ceea ce s-a întâmplat şi ce simţiţi, inclusiv acţiunile bune pe care le-aţi făcut. Puteţi să începeţi o discuţie pornind de la acestea.

    Cereţi ajutor specializat dacă vi se pare necesar.

    stresul-salvatorului



    Share

    Lasă un comentariu →




Lasă un comentariu

Cancel reply