• Un truc prețios pentru sănătate

    Mai demult, îmi spunea cineva cât de paradoxal i se pare faptul că pe timp de criză financiară oamenii tind mai degrabă să se îngrașe, cu consecinţe negative pentru sănătate, decât să piardă în greutate. Eu aș spune că nu e un paradox, ci că mai degrabă este un indicator al culturii nutriționale pe care o are românul de rând și a locului pe care îl ocupă sănătatea în clasamentul său de priorități.

    Când omului de rând i se micșorează veniturile primul impuls este să taie din cele mai mari cheltuieli lunare, printre care și bugetul pentru alimente, și nu din cheltuielile mici și multe care nu sunt vitale (ex. ieșiri cu prietenii, vacanțe etc). Am cunoscut persoane în stare să mănânce pate cu pâine un an întreg doar, doar să poată bifa un concediu în străinătate la un hotel all-inclusive.

    Una din erorile nutriționale majore pe care le face românul de rând pentru a-și micșora bugetul de mâncare este gătitul în ulei, de obicei de floarea soarelui. De ce ulei? “Pentru că mâncărurile prăjite sunt cele mai gustoase”. De ce de floarea soarelui? Pentru că este cel mai ieftin.

    Procesul de prăjire este atât de dăunător sănătății încât mi se pare de prisos să argumentez acum și aici de ce.
    Însă un lucru mai puțin cunoscut este că la fel de dăunător ca procesul de prăjire este un aport dezechilibrat de acizi grași omega 3/omega 6. Românul de rând are de obicei un aport mult prea mare de acizi omega 6 (conținut printre altele și de uleiul de floarea soarelui și în carnea provenită de la animale hrănite cu cereale) și carențe de acizi grași omega 3.

    Corpul uman are nevoie de un aport omega 3/ omega 6 de 1/4 în condițiile în care tendința de consum este de 1/10 sau chiar 1/20. Acest dezechilibru creează condițiile propice dezvoltării diabetului, bolilor de piele, inflamațiilor musculare, bolilor cardiovasculare și chiar a mai multor tipuri de cancere.

    Chiar dacă pentru moment nu resimțiți aceste efecte negative pe pielea voastră, nu așteptați până veți ajunge în situația de a fi nevoiți să vă tratați, ci preveniți starea de boală! E regretabil faptul că cei mai mulți dintre noi ajungem să realizăm cât de importantă este sănătatea abia după ce o pierdem.
    Raportul de omega 3/omega 6 poate fi echilibrat prin adoptatea următoarelor măsuri:

    • înlocuiți uleiul de floarea soarelui cu cel de măsline plus cel din semințe de in presat la rece (cele două își potențează reciproc efectele benefice pentru sănătate). Acestea două conțin raporturi mult mai benefice pentru sănătate de omega 3/omega 6.
    • consumați între o lingură și maxim 3 lingurițe de ulei pe zi în stare crudă adăugat direct în salate și alte mâncăruri, neprăjit! Consumat într-o cantitate mai mare de trei linguri uleiul se transformă în colesterol și trigliceride. Dacă într-o cantitate moderată uleiurile (doar cele presate la rece) curăță vasele de sânge prevenind o mulțime de boli cardiovasculare, consumate în cantitate prea mare uleiurile pot crește riscul de reumatism, procese inflamatorii, cancer, cheaguri în sânge.
    • diminuați la maxim consumul de carne provenită de la animale hrănite cu cereale și creșteți consumul de carne provenită de la animale hrănite cu iarbă
    • consumați pește de cel puțin 2 ori pe săptămână pește oceanic
    • faceți periodic o cură cu un spliment care conține Omega 3.

    Pe scurt echilibrarea aportului de acizi grași omega 3/ omega 6 are ca avantaje:
    – reglarea colesterolului
    – ameliorarea bolilor de piele
    – întărirea imunității
    – diminuarea riscului de boli cardiovasculare și de cancer
    – întărirea sistemului nervos

    Pentru a rămâne sănătoși trebuie să cunoaștem felul în care corpul nostru funcționează și să îl hrănim în funcție de nevoile sale și nu în funcție de prețul sticlei de ulei. Este o simplă iluzie că economisești buget mâncând ieftin. Pe termen lung costul medicamentelor și a tratamentelor de care ai avea nevoie ca să repari daunele făcute de o alimentație dezechilibrată sunt cu mult mai mari.

    Circula o vorbă din popor “Suntem prea săraci ca să ne cumpărăm lucrurie ieftine” eu aș redefini-o în “Suntem prea săraci ca să alegem cele mai ieftine alimente.”

    Să ne vedem sănătoși!

    * Articol scris de Valentin Vasile, antrenor World Class şi profesor de nutriţie sportivă al Şcolii de Fitness MOVE ON. Mai multe informaţii despre nutriţie şi alimentaţie sănătoasă pe www.valentinvasile.ro şi în cartea Stil de viaţă, nu dietă!.


    Share

    Lasă un comentariu →




Lasă un comentariu

Cancel reply