• Deshidratarea

    Se apropie vara şi odată cu ea şi riscul deshidratării. Acest fenomen apare când organismul nu mai are suficiente lichide, fie pentru că nu le-a primit, fie deoarece le-a pierdut într-un timp foarte scurt.

    Simptome

    Primul semn al deshidratării este setea. Dacă ţi-e sete, înseamnă că în mod sigur corpul tău nu mai are destule resurse lichide pentru a asigura o bună circulaţie sanguină. Dacă se ajunge la deshidratare severă, simptomele vor include oboseală şi dureri musculare.

    ATENŢIE! Deshidratarea poate fi fatală!


    Cauze

    Deshidratarea poate surveni din mai multe motive. Primul ar fi ca urmare a unui efort fizic susţinut, pe parcursul căruia victima a ignorat completarea prin consum de lichide a rezervelor organismului. Se poate, de asemenea, ca deshidratarea să fie cauzată de o serie de simptome ale unor alte afecţiuni – diaree sau vărsături. Nu este de ignorat nici expunerea la soare şi temperaturi crescute, care provoacă transpiraţie abundentă şi, implicit, pierderea rapidă de lichide.

    ATENŢIE! Deshidratarea este mult mai riscantă în cazul nou născuţilor, copiilor şi vârstnicilor. Aceste categorii sunt totodată şi mai expuse, şi mai predispuse acestui fenomen.


    Deshidratarea la copii şi vârstnici

    Copiii sunt predispuşi deshidratării deoarece rinichii lor nu funcţionează la parametrii optimi, pierzând destul de multe lichide. În plus, nou-născuţii şi sugarii nu pot exprima necesitatea hidratării, depinzând de îngrijitorii lor. De asemenea, fiind mai vulnerabili datorită sistemului imunitar încă în formare, copiii pot contracta uşor diverse afecţiuni care, pe de-o parte pot provoca deshidratarea prin simptomatologie (diaree, vărsături, febră mare), iar pe de altă parte pot cauza manifestări care-i împiedică să se hidrateze corect (ex. durerile de gât, dificultăţile la înghiţire, starea de moleşeală şi lipsa poftei de mâncare etc).

    Ca şi în cazul copiilor, nici persoanelor în vârstă nu le funcţionează perfect rinichii, de aici şi principala cauză a deshidratării. Dificultăţile de continenţă, urinare sau deplasare participă şi ele la creşterea riscului de deshidratare în cadrul acestei grupe de vârstă.


    Primul ajutor

    Deshidratarea se rezolvă numai printr-o hidratare corectă! Persoana deshidratată trebuie mutată din condiţiile care favorizează deshidratarea – temperatură ridicată şi expunere solară. Prin urmare, duceţi victima într-un loc răcoros şi umbros sau întunecat. În cazul în care aceasta efectua exerciţii fizice, se recomandă odihna. Oferiţi-i lichide cât mai multe – apă, sucuri, ceaiuri, supă clară. Ideal ar fi ca victima să consume 8-10 pahare de lichide reci în următoarele câteva ore. Nivelul normal de hidratare se va atinge în mai mult de o zi, timp în care persoana afectată trebuie să facă repaus şi să consume lichide în cantităţi chiar mai mari decât cele zilnice recomandate (adulţi – minim 10 pahare/zi, copii – 8 pahare/zi).

    ATENŢIE! Dacă simptomele persistă în ciuda administrării de lichide, se înmulţesc sau se acutizează, este necesar un consult medical!

    deshidratare - Copie


    Prevenţie

    Ca şi tratamentul, profilaxia deshidratării constă într-o hidratare corectă. În funcţie de anotimp, mai exact de temperaturile ambientale, astfel că minimul recomandat de 2 litri de lichide pe zi va creşte simultan cu temperatura.

    Este recomandată expunerea limitată la soare, îmbrăcămintea cât mai deschisă la culoare şi mai subţire pe parcursul verii şi limitarea consumului de alcool care accentuează deshidratarea.



    Share

    Lasă un comentariu →




Lasă un comentariu

Cancel reply