• Depresia de iarnă

    Sezonul rece aduce cu el schimbări biochimice care ne afectează capacitatea de muncă  şi buna dispoziţie. Lipsa de energie şi concentrare, somnolenţa prelungită, starea de angoasă şi tristeţe apăsătoare sunt câteva din semnele depresiei de iarnă.

    Apariţie

    Depresia de iarnă este o afecţiune des întâlnită şi simplu de combătut, atâta timp cât este corect depistată. Cauzele ei au legătură cu procesul natural de pregătire a organismului pentru sezonul rece şi cu noile condiţii impuse de acesta. Mai exact, organismul uman încearcă să-şi conserve mai mult energia, de aici tendinţa de evitare a efortului fizic susţinut şi de odihnă prelungită, în timp ce îşi creşte totodată şi cantitatea de resurse sporind apetitul. Explicaţia este simplă, corpul îşi face rezerve pentru a rezista cu brio temperaturilor scăzute ale noului anotimp.

    De asemenea, s-a demonstrat ştiinţific că există o legătură clară între necesarul de vitamina D care este produs in mare parte de propriul nostru organism când este expus soarelui şi posibilitatea creierului  de a  produce substanţele chimice care sunt responsabile de starea de bine mentală. Prin urmare, cu mai puţin soare disponibil, beneficiem de mai puţină vitamina D şi implicit de mai puţină bună dispoziţie.


    Simptome

    Depresia de iarnă are o serie de manifestări diverse, începând cu dificultăţi la trezirea conform programului, în ciuda extinderii perioadei de odihnă, continuând cu o stare de oboseală zilnică, imposibilitatea de concentrare şi menţinere a atenţiei şi evitarea efortului fizic de orice fel. Tot în simptomatologia depresiei de iarnă intră şi creşterea apetitului, luarea în greutate, starea de anxietate sau tristeţe aparent inexplicabilă, tendinţa de reducere a activităţilor solicitante fizic sau psihic.

    Expunerea mult redusă la razele solare responsabile de producţia de vitamina D, cât şi tendinţa organică de adaptare la noile condiţii meteorologice sunt explicaţia tuturor acestor manifestări.

    ATENŢIE! O diagnosticare corectă a depresiei de iarnă poate fi făcută doar de cître medic. Numai acesta vă poate recomanda, dacă este necesar, un supliment de vitamina D sau alte soluţii de tratament specifice.


    Prevenţie

    Rezolvări la îndemână există pentru fiecare din manifestările experimentate. Se recomandă alte tipuri de exerciţiu fizic, mai uşor de făcut dar şi mai atractive, ce trebuie executate însă regulat – plimbările în pas vioi, sesiunile de dans sau şedinţele de aerobic la domiciliu. În cazul creşterii apetitului, este indicat să fie mărită porţia de legume şi fructe, care vă va conferi atât senzaţia de saţietate cât şi mult mai multă energie. Cât despre buna dispoziţie, reţeta pentru recăpătarea ei ţine de dedicarea timpului liber disponibil activităţilor care vă fac plăcere şi persoanelor dragi.

    ATENŢIE! Toate categoriile de vârstă sunt vulnerabile în faţa depresiei de iarnă, iar o tratare incorectă a acesteia poate duce la agravarea simptomatologiei. Cereţi sfatul medicului în caz de nevoie.



    Share

    Lasă un comentariu →




  • Postat de gabiB la 10 aprilie 2013, 10:07

    Acum 4 ani am suferit o depresie, cel putin asa credeam eu. Am divortat si am avut senzatia ca toata lumea mi s-a clatinat si urmeaza sa se destrame. Parca mergeam din rau in mai rau in fiecare zi. Am tinut-o asa pana acum un an cand la recomandarea unei prietene am fost la o serie de sedinte de coaching cu Anne de la Centrul Armonia (prietena mea saraca imi tot spunea de luni de zile…) In timpul sedintelor, ce pot sa spun M_AM DESCOPERIT. Am reinvatat cine sunt, ce sunt si cat de frumoasa sunt, am invatat cum sa fac fata diverselor situatii si cum sa ma privesc. Evident ca nu era depresie in adevaratul sens al cuvantului, ci doar uitasem cine sunt. Sunt mandra de mine pentru pasul facut. De multe ori depresia o confundam cu gandirea negativa, o imagine despre noi dezastruoasa, etc…

    Răspunde →

Lasă un comentariu

Cancel reply